Searching...
domingo, 25 de enero de 2015

Exigim el regrés de la Dama d’Elig / Exigimos el regreso de la Dama de Elche



Un dimecres 4 d'agost de 1897, un chiquet de 14 anys, Manuel Campello, es trobava fen les seues llabors en el camp, quan se trobà una pedra. Al traure-la, aparegué el rostre d'un bust. L'escultura, inclinada cap a l'esquerra es trobava  mirant al surest, damunt dos lloses de pedra. La seua localisació i la seua situació relleven que es tractà d'una ocultació intencionada, ya que per a la seua seguritat se va construir un semicírcul de lloses protectores que delimitaven l'espai suficient per a estajar l'escultura. 

Una volta depositada la peça es reomplí en arena procedent de la plaja ilicitana de La Marina, permetent aixina que la Dama arribara al moment del seu descobriment conservant bona part de la seua policromia. 

L'onze d'agost del mateix any arribà a la ciutat l'arqueòlec francés, Pierre París, per a assistir a les representacions del Misteri, convidat pel croniste i archiver municipal, Pedro Ibarra. Entusiasmat pel que va vore, aquell mateix dia planejà la possibilitat de comprar l'escultura per a França i per diverses circumstàncies, varen acordar la venda per 4.000 francs.

El seu retorn a Espanya es produí un 8 de febrer de 1941, creuant la frontera per Portbou en tren camí de Madrit junt en atres obres artístiques i arqueològiques espanyoles. 

Despuix del fugaç pas per Elig en 1965, durant 14 dies en motiu d'una exposició de cultura ibèrica, la Dama d'Elig va ser traslladada del “Prado” al Museu Arqueològic Nacional de Madrit.
En 2006, en motiu de l'inauguració del MAHE, estigué vora sis mesos de nou en la seua ciutat d'orige, a on fon valorada en 15 millons d'euros, per al segur.

Des de Círcul Cívic Valencià s'exigix a les autoritats pertinents que facen tot lo que siga menester per al trasllat definitiu de la nostra Dama d'Elig al seu lloc d'orige, els ciutadans ilicitans no són ni molt manco responsables dels motius pels que la Dama se troba retinguda en Madrit sense el consentiment del Regne de Valéncia.

Adjuntem la carta que CCV envià el passat decembre de recolzament a la campanya per a que la Dama d'Elig torne a  casa. 

Dimarts, 23 de decembre de 2014. 

L'associació Círcul Cívic Valencià donem el nostre recolzament i adhesió a la campanya que està organisant l'associació Plataforma Valencianista per a reclamar el trasllat definitiu de la nostra benvolguda Dama d'Elig, que  per motius aliens als ciutadans d'Elig i del Regne de Valéncia se troba  retinguda en Madrit sense el nostre consentiment. 

Demanem a l'alcaldesa Na Mercedes Alonso
que faça els tràmits pertinents per a que torne la nostra apreciada i benvolguda Dama d’Elig. 

Volem recalcar que als Ilicitans i Valencians en general nos agradaria  protegir, cuidar i preservar, aixina com fruir de la nostra Dama d'Elig, ya  que és part de la nostra història i la considerem fonamental per al nostre desenroll històric i cultural. 

Atentament el saluda, 


José Sanahuja. 
President de Círcul Cívic Valencià.

Círcul Cívic Valencià

Tuiter : @CCivico_val



Dama d'EligUn miércoles 4 de agosto de 1897, un niño de 14 años, Manuel Campello, se encontraba haciendo sus labores en el campo, cuando se encontró una piedra. Al sacarla, apareció el rostro de un busto. La escultura, inclinada hacia la izquierda se encontraba mirando al sureste, sobre dos losas de la cantera. Su localización y su situación relevan que se trató de una ocultación intencionada, ya que para su seguridad se construyó un semicírculo de losas protectoras que delimitaban el espacio suficiente para albergar la escultura.

Una vez depositada la pieza se rellenó con arena procedente de la playa ilicitana de La Marina, permitiendo así que la Dama llegara al momento de su descubrimiento conservando buena parte de su policromía.

El once de agosto del mismo año llegó a la ciudad el arqueólogo francés, Pierre París, para asistir a las representaciones del “Misteri”, invitado por el cronista y archivero municipal, Pedro Ibarra. Entusiasmado por lo que vio, ese mismo día planeó la posibilidad de comprar la escultura para Francia y por diversas circunstancias, acordaron la venta por 4.000 francos.

Su regreso a España se produjo un 8 de febrero de 1941, cruzando la frontera por Portbou en tren camino de Madrid junto con otras obras artísticas y arqueológicas españolas.

Después del fugaz paso por Elche en 1965, durante 14 días con motivo de una exposición de cultura ibérica, la Dama de Elche fue trasladada del "Prado"  al Museo Arqueológico Nacional de Madrid.
En 2006, con motivo de la inauguración del MAHE, estuvo cerca de seis meses de nuevo en su ciudad de origen, donde fue valorada en 15 millones de euros, para el seguro.

Círculo Cívico Valenciano exige a las autoridades pertinentes que hagan todo lo que esté en sus manos para el traslado definitivo de nuestra Dama de Elche, los ciudadanos ilicitanos no son ni mucho menos responsables de los motivos por los que la Dama se encuentra retenida en Madrid sin el consentimiento del Reino de Valencia.

Adjuntamos la carta que CCV envió el pasado diciembre de apoyo a la campaña para que la Dama de Elche vuelva a casa.

Martes, 23 de diciembre de 2014.

La asociación Círculo Cívico Valenciano damos nuestro apoyo y adhesión a la campaña que está organizando la asociación Plataforma Valencianista para reclamar el traslado definitivo de nuestra querida Dama de Elche, que por motivos ajenos a los ciudadanos de Elche y del Reino de Valencia se encuentra retenida en Madrid sin nuestro consentimiento.

Pedimos a la alcaldesa Dña. Mercedes Alonso  que haga los trámites pertinentes para que vuelva nuestra apreciada y querida Dama de Elche.

Queremos recalcar que a los ilicitanos y valencianos en general nos gustaría proteger, cuidar y preservar, así como disfrutar de nuestra Dama de Elche, ya que es parte de nuestra historia y la consideramos fundamental para nuestro desarrollo histórico y cultural.

Atentamente le saluda,


José Sanahuja.
Presidente de Círculo Cívico Valenciano.

Círculo Cívico Valenciano

Tuiter : @CCivico_val

0 comentarios:

 
Back to top!