Searching...
jueves, 7 de febrero de 2013

Grave acto de censura cultural a Toc Toc Balears y Círculo Balear


Aprovechamos la publicación de este comunicado de Toc Toc Balears para felicitar efusivamente a la publicación cultural balear por su aniversario.

Comunicado del editor de Toc Toc Balears:

Este próximo jueves, la publicación cultural de ámbito autonómico Toc Toc Balears tenía prevista su presentación-aniversario en una prestigiosa librería de Palma. Casi 200 personas habían confirmado su presencia. Como introductor al acto se había ofrecido Don Jorge Campos, presidente de Círculo Balear. Al oír el nombre de esta asociación cultural, las alarmas del ya enmohecido comisariado cultural han saltado como un resorte para poner de inmediato en marcha se suyos habituales mecanismos de coacción y propaganda anti-informativa. El episodio es muy grave y preocupante, porque en el fondo estamos hablando de una virtual censura.

OCB, cierto Lobby o Plataforma por la Independencia de los Países Catalanes y una entidad llamada Endavant-OSAN (ligada al partido independentista catalán CUP) se pusieron hace un par de días en contacto con la propiedad de la librería para hacerle entender a través de sutiles coacciones, que lo mejor para todos era suspender el acto cultural. Es bueno decir que el ciudadano valiente no tiene que ceder a los chantajes, pero también somos capaces de comprender que con las cosas que dan de comer no es prudente jugar. Como editor de Toc Toc, no puedo reprochar nada a la librería en cuestión porque considero que no tiene ninguna culpa. La jugada de los mencionados actores políticos resulta tan indigna que no me detendré a añadirle ningún calificativo más. Una cosa sí: no se comprende demasiado bien como esto puede ocurrir en democracia. 

La modestia de recursos de una publicación como es Toc Toc, hacía muy aconsejable aprovechar la logística y eco mediático des Círculo Balear, cuyo grave delito nunca perdonado por parte del antiguo monopolizador de las políticas mono-lingüísticas ha sido conseguir sentar delante del juez a los cachorros de su Kale-Borroka separatista (Maulets) con el resultado de una sentencia condenatoria que derivó en su disolución. Esto no lo perdonan, pero el Círculo, como damnificado por este acto de boicot contra la libre expresión, ya dará sus razones y hará lo que entienda que tenga que hacer. Apoyando a la tarea cultural de Toc Toc, centrada principalmente en cultivar el campo literario balear y en su difusión para un mejor conocimiento de las modalidades (teóricamente amparadas por el artículo 35 del Estatuto de Autonomía de la CAIB), el Círculo ha ofrecido como solución ceder su local para el acto, el mismo día y a la misma hora. Dadas las previsiones, se espera una gran afluencia de público con la comparecencia confirmada de destacadas personalidades del mundo social e intelectual. Entre otros, se leerá se documento de adhesión del Premio Ramon Llull y Mención de Honor de la Paz por la UNESCO Don Llorenç Vidal Vidal.

La revista, que por primera vez reúne a autores de las cuatro islas en un registro estándar debidamente adecuado las hablas baleáricas, tiene previsto editar a finales de año la compilación de dos volúmenes en narrativa y poesía con la entrega de unos premios literarios. Vale decir que periódicamente la publicación dispensa con la máxima mención y rigor sus “Nociones de Casuística Ortográfica Balear y Lingüística General”, cosa no muy recibida por parte de la OCB y asimilados. Conviene señalar, para evitar cualquier malentendido, que aún siendo firme partidaria de recuperar el gentilicio, absolutamente lícito, de la “lengua propia de Baleares”, desde Toc Toc (cuyos contenidos son bilingües) nunca se ha entrado a cuestionar ninguna unidad lingüística ni se ha promovido ninguna línea secesionista en este aspecto.
En su aviso, OSAN (partidaria de la independencia de los llamados “Países Catalanes”) define a la publicación cultural Toc Toc como “una revista escrita desde el analfabetismo y la incultura que ofrece datos manipulados, mentiras y falsedades, que incita al odio y que difunde la crispación y la incultura”. Pero tal vez, lo mejor de este aviso para navegantes, es que la organización política pancatalanista (concretamente “Organización Socialista de Liberación Nacional”, -Barcelona-) “insta a anular el acto cultural programado” apelando (precisa y paradójicamente) a la libre expresión, el amor en nuestra isla e identidad. Es muy significativo que antes de recibir cualquier tipo de respuesta acaben su ultimátum dando las “gracias por actuar en consecuencia”. Lo dicho, toda una jugada (como poco) indigna. De todos modos, no somos desagradecidos, así que gracias por la publicidad gratuita y para mostrar una vez más su esencia. 

Toni Cantarellas, editor (asociado al Sindicato de Periodistas de las Islas Baleares, SPIB)

Comunicado original, redactado en balear:


Aquest pròxim dijous sa publicació cultural d’àmbit autonòmic Toc·Toc tenia prevista sa seva presentació-aniversari a una prestigiosa llibreria de Palma. Gairebé 200 persones havien confirmat sa seva presència. Com a introductor a s’acte s’havia oferit Don Jorge Campos, president des Círcol Balear. En sentir es nom d’aquesta associació cultural ses alarmes des ja rovellat comissariat cultural han botat com un ressort per posar d’immediat en marxa es seus habituals mecanismes de coacció i propaganda anti-informativa. S’episodi ès molt greu i preocupant, perquè en es fons estam parlant d’una virtual censura.

OCB, cert Lobby o Plataforma per la Independència dels Països Catalans i una entitat anomenada Endavant-OSAN (lligada al partit independentista català CUP) se posaren fa un parell de dies en contacte amb sa propietat de sa llibreria per fer-li sebre a través de subtils coaccions, que lo millor per a tots era suspendre s’acte cultural. Ès bo de dir que es ciutadà valent no ha de cedir an es xantatges, però també som capaços de comprendre que amb ses coses que donen de menjar no ès prudent jugar. Com a editor de Toc·Toc, no puc retreure res a sa llibreria en qüestió perquè consider que no té cap culpa. Sa jugada dets esmentats actors polítics resulta tan indigna que no me detindré en afegir-li cap qualificatiu més. Una cosa sí: no se comprèn massa bé com això puga ocórrer en democràcia.

Sa modèstia de recursos d’una publicació com ès Toc·Toc, feia molt aconsellable aprofitar sa logística i ressò mediàtic des Círcol Balear, es qual greu delicte mai perdonat per part de s’antic monopolitzador de ses polítiques mono-lingüístiques ha estat aconseguir seure davant es jutge es cadells de sa Kale-Borroka separatista (Maulets) amb es resultat d’una sentència condemnatòria que va derivar en sa seva dissolució. Això no els perdonen, però es Círcol, com a damnificat per aquest acte de boicot contra sa lliure expressió, ja donarà ses seves raons i farà lo que trobi que haja de fer. Donant suport a sa tasca cultural de Toc·Toc, centrada principalment en conrar es camp literari balear i en sa difusió d’un millor coneixement de “ses modalitats” (teòricament emparades per s’article 35 de s’Estatut d’Autonomia de sa CAIB), es Círcol ha oferit com a solució cedir es seu local per s’acte, es mateix dia i a la mateixa hora. Atès a ses previsions, s’espera una gran afluència de públic amb sa compareixença confirmada de destacades personalitats del món social i intel·lectual. Entre altres, se llegirà es document d’adhesió des Premi Ramon Llull i Menció d’Honor de la Pau per l’UNESCO Don Llorenç Vidal Vidal.

Sa revista, que per primera vegada reuneix a autors de ses quatre illes en un registre estàndard degudament adequat as parlars baleàrics, té previst editar a finals d’any sa compilació de dos volums en narrativa i poesia amb es lliuraments d’uns premis literaris. Val dir que periòdicament sa publicació dispensa amb es màxim esment i rigor ses seves “Nocions de Casuística Ortogràfica Balear i Lingüística General”, cosa no gaire benvinguda per part de s’OCB i assimilats. Convé senyalar, per evitar qualsevol malentès, que encara i ser ferma partidària de recuperar es gentilici, absolutament lícit, de sa “llengua pròpia de Balears”, des de Toc·Toc (es quals continguts són bilingües) mai s’ha entrat a qüestionar cap unitat lingüística ni s’ha promogut cap línia secessionista en aquest aspecte.

En es seu avís, OSAN (partidària de s’independència dets anomenats “Països Catalans”) defineix sa publicació cultural Toc·Toc com “una revista escrita des de l’analfabetisme i la incultura que ofereix dades manipulades, mentides i falsedats, que incita a l’odi i que difon la crispació i la incultura”. Però tal vegada, lo millor d’aquest avís per a navegants ès que s’organització política pancatalanista (concretament “Organització Socialista d’Alliberament Nacional”, -Barcelona-) “insta a anul·lar s’acte cultural programat” apel·lant (precisa i paradoxalment) a sa lliure expressió, l’amor a la nostra illa i identitat. Ès molt significatiu que abans de rebre qualsevol tipo de resposta acabin es seu ultimatum donant ses “gràcies per actuar en conseqüència”. Lo dit, tot una jugada (com a poc) indigna. De totes maneres, no som desagraïts, així que gràcies per sa publicitat gratuïta i per mostrar una vegada més es llautó.

Toni Cantarellas, editor (associat an es Sindicat de Periodistes de ses Illes Balears, SPIB)

0 comentarios:

 
Back to top!